Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Specialpedagogens roll i forsknings- och utvecklingsprocesser (41-60)
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Specialpedagogens roll i forsknings- och utvecklingsprocesser (41-60)
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Specialpedagogens roll i forsknings- och...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Specialpedagogens roll i...
  3. Litteraturlista

Specialpedagogens roll i forsknings- och utvecklingsprocesser (41-60)
20 poäng

Kurskod: SPC103

Beslut: Fastställd i nämnden 2006-05-29. Giltig från och med 2006-05-29.

Nivå: C

Ämne/områdeskod: Specialpedagogik (SQA)

Utbildningsområden: Samhällsvetenskapliga området 95%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: The Roll of the Special Needs Coordinator in Research and Development

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

Delkurs 1. Vetenskaplig metod, teori samt forskningsetik, 5 poäng.

  • Clark, Catherine, Dyson, Alan & Millward, Alan (red) (1998), Theorising special education. London: Routledge (199 s). Läsanvisningar Kapitel 9-13, 187 sidor.. Anmärkning: Pocket

  • May, Tim (2001), Samhällsvetenskaplig forskning. Lund: Studentlitteratur (297 s).

  • Rossman, Gretchen B. & Rallis, Sharon F. (2003), Learning in the field: An introduction to qualitative research. 2 upplagan. Thousand Oaks, CA: Sage (369 s).

  • Körner, Svante & Wahlgren, Lars (2002), Praktisk statistik. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (252 s).

  • En valfri doktorsavhandling, vilken anknyts till den utformade forskningsplanen med fokusering på teori- och metoddel. Avhandlingen väljs i samråd med handledare.

Delkurs 2. Examensarbete, 10 poäng.

  • Litteratur om ca 2 000 sidor, som är relaterad till den studerandes fördjupningsarbete väljs i samråd med handledare.

Delkurs 3. Skolutveckling och ledarskap utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv, 5 poäng varav VFU 1 poäng.

  • Ahrenfelt, Bo (2001), Förändring som tillstånd: Att leda förändrings- och utvecklingsarbete i företag och organisationer. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (338 s).

  • Folkesson, Lena (2004), Perspektiv på skolutveckling. Lund: Studentlitteratur (149 s).

  • Maltén, Arne (2000), Det pedagogiska ledarskapet. Lund: Studentlitteratur (264 s).

  • Sandberg, Jörgen & Targama, Axel (1998), Ledning och förståelse: ett kompetensperspektiv på organisationer. Lund: Studentlitteratur (181 s).

Kortadress: www.hkr.se/kspc103

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025