Specialpedagogens roll i forsknings- och utvecklingsprocesser (41-60)
20 poäng
Kurskod: SPC103
Beslut: Fastställd i nämnden 2006-05-29. Giltig från och med 2006-05-29.
Nivå: C
Ämne/områdeskod: Specialpedagogik (SQA)
Utbildningsområden: Samhällsvetenskapliga området 95%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: The Roll of the Special Needs Coordinator in Research and Development
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Delkurs 1. Vetenskaplig metod, teori samt forskningsetik, 5 poäng.
-
Clark, Catherine, Dyson, Alan & Millward, Alan (red) (1998), Theorising special education. London: Routledge (199 s). Läsanvisningar Kapitel 9-13, 187 sidor.. Anmärkning: Pocket
-
May, Tim (2001), Samhällsvetenskaplig forskning. Lund: Studentlitteratur (297 s).
-
Rossman, Gretchen B. & Rallis, Sharon F. (2003), Learning in the field: An introduction to qualitative research. 2 upplagan. Thousand Oaks, CA: Sage (369 s).
-
Körner, Svante & Wahlgren, Lars (2002), Praktisk statistik. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (252 s).
-
En valfri doktorsavhandling, vilken anknyts till den utformade forskningsplanen med fokusering på teori- och metoddel. Avhandlingen väljs i samråd med handledare.
Delkurs 2. Examensarbete, 10 poäng.
-
Litteratur om ca 2 000 sidor, som är relaterad till den studerandes fördjupningsarbete väljs i samråd med handledare.
Delkurs 3. Skolutveckling och ledarskap utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv, 5 poäng varav VFU 1 poäng.
-
Ahrenfelt, Bo (2001), Förändring som tillstånd: Att leda förändrings- och utvecklingsarbete i företag och organisationer. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (338 s).
-
Folkesson, Lena (2004), Perspektiv på skolutveckling. Lund: Studentlitteratur (149 s).
-
Maltén, Arne (2000), Det pedagogiska ledarskapet. Lund: Studentlitteratur (264 s).
-
Sandberg, Jörgen & Targama, Axel (1998), Ledning och förståelse: ett kompetensperspektiv på organisationer. Lund: Studentlitteratur (181 s).